1. De Brusselse taxi's

    1. Kwalitatieve dienst
    2. Hoe herken je ze?
    3. Waar vind je ze?
    4. Hoeveel kosten ze?
    5. Taxi's voor PBM
    6. Enkele tips
    7. Klacht? Iets verloren?
    8. Limousinedienst
  2. Collecto-Nachttaxi's

    1. Principe
    2. Een Collecto reserveren
    3. 's Nachts werken?
    4. Vertrekpunten
  3. Taxicheques

    1. Voor wie?
    2. Hoe gebruik je ze?
    3. Waar verkrijg je ze?
  4. Formulieren

    1. Verloren voorwerpen
    2. Gevonden voorwerpen
    3. Klachten
    4. Aanvraag van informatie

Laatst bijgewerkt op 25 juni 2015

Een Collecto reserveren

Een collectieve taxi nemen vergt drie stappen:

 

1. Reserveren 

Je kan op verschillende manieren een nachttaxi reserveren, afhankelijk van het feit of je gegevens al dan niet reeds geregistreerd zijn in de Collecto-databank: telefonisch, via een automatisch antwoordapparaat, per sms of via de Collecto-app op je smartphone.

  • Reserveren via een app op je smartphone

Download de gratis mobiele applicatie van Collecto op je smartphone via Google Play (Android) of de App Store (iOS) en maak je account aan. Op de app ontvang je informatie over het dichtstbijzijnde Collecto-vertrekpunt door je te geolocaliseren op een kaart. Daarnaast wordt de kortste weg naar dit vertrekpunt meegegeven en kan je op een foto je vertrekpunt herkennen. Tot slot ontvang je het taxinummer van je chauffeur en kan je via de applicatie de aankomst van je chauffeur in realtime volgen.

Bekijk op YouTube hoe de Collecto-app werkt. 

  • Telefonisch reserveren

Collectieve taxi's vertrekken op het uur of op het half uur (bv. om 1 uur, 1u30...), en dat tussen 23 en 6 uur (laatste vertrek).

Indien je voor het eerst gebruik maakt van het systeem, moet je je rit ten laatste 20 minuten voor je gewenste vertrek telefonisch reserveren bij de telefooncentrale op het nummer 02 800 36 36.

Aan de telefonist(e) laat je weten:

  • je naam en je adres
  • welk Collecto-vertrekpunt je hebt gekozen uit de lijst met vertrekpunten. Je geeft best het nummer en de naam van het vertrekpunt op om misverstanden te voorkomen (zie kaart - lijst)
  • waar je naartoe wilt. Je kan elk adres binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kiezen
  • de datum en het uur (op het uur of half uur, tussen 23 en 6 uur) waarop je een collectieve taxi wilt nemen
  • of je al dan niet een MIVB-abonnement hebt
  • eventueel met hoeveel personen je naar dezelfde bestemming wil (maximum 4)

De telefonist(e) deelt je de prijs van de rit mee. Een rit kost 6 euro per persoon. Wanneer je de taxichauffeur je MIVB-abonnement of MOBIB-kaart kan tonen, wordt dit 5 euro.  

De aanvraag moet voor elke passagier apart gebeuren, behalve indien zowel het vertrekpunt als de eindbestemming voor alle passagiers hetzelfde zijn.

Tijdens de rit kan geen enkele afwijking van het traject toegestaan worden. 

  • Reserveren via het automatische antwoordapparaat

Als je al eerder gebruik hebt gemaakt van Collecto, en je naam, adres en telefoonnummer dus al gekend zijn, kan je ook een voertuig bestellen via het automatisch antwoordapparaat van het nummer 02 800 36 36. Het volstaat dan om de gegevens in te spreken die hierboven opgesomd werden onder het punt 'Telefonisch reserveren'.

  • Snel reserveren via sms

Je kan ook een korte sms sturen als je bestemming overeenstemt met je favoriete adres dat de Collecto-centrale heeft opgeslagen onder je gsm-nummer. In geval van twijfel, bel je best eerst naar 02 800 36 36.

Stuur een bericht om te reserveren naar au 0493 49 49 49 (normaal tarief). Deze sms moet volgend formaat hebben: Aantal personen.uur.nummer van de Collecto-halte. De uren noteer je volgens volgend formaat met 4 cijfers: 2330 voor 23u30, 2400 voor middernacht, 0030 voor 0u30, 0200 voor 2u00. Let op, er staan geen spaties voor of achter de punten!

Een voorbeeld: Piet Willems staat aan Collecto-halte 0160. Hij wil naar het Weldoenersplein nr. 3 in 1030 Brussel, een adres dat bij Collecto gekend is als zijn favoriete bestemming en gelinkt is aan zijn gsm-nummer. SMS: "1.2330.160"

Nadat je de sms verstuurd hebt, en indien het formaat correct is, krijg je een gratis sms onder de vorm: “1 pers at 23:30 on 160 Brusselsesteenweg 5, 1190 to Weldoenersplein 3, 1030.  To confirm send '22' via SMS” Gelieve de halte, bestemming en het aantal personen voor deze bestemming te controleren vooraleer te bevestigen: de chauffeur mag niet afwijken van de geplande reisweg.

Als je je vergist hebt, stuur dan niet "22", maar geef gewoon een nieuwe opdracht in. Om te bevestigen stuur je "22" naar 0493 49 49 49 (normaal tarief). In geen geval de functie 'beantwoorden' van je toestel gebruiken!

Eens je je opdracht bevestigd hebt, krijg je een tweede gratis sms om te melden dat je bestelling genoteerd werd. Vanaf dan antwoordt Collecto niet meer op volgende berichten van je gsm-nummer gedurende één uur. Je kan evenwel nog steeds het nummer 02 800 36 36 bellen.

Annuleren kan enkel vanaf hetzelfde telefoonnummer waarmee de Collecto gereserveerd werd, en dat ten laatste tot twintig minuten voor het vertrekuur.


  1. 2. Het vertrek

  2. Je zorgt dat je aan het vertrekpunt bent op het uur dat met de telefooncentrale werd afgesproken. Je collectieve taxi komt maximaal 10 minuten na het afgesproken uur aangereden. Je Collecto-taxi herken je aan het Collecto-logo achter de voorruit. Als je in de taxi stapt, zeg je je naam aan de chauffeur zodat je zeker in de juiste taxi stapt. Zodra je instapt, betaal je het verschuldigde bedrag (5 of 6 euro per persoon) en in ruil ontvang je een ticket met daarop de datum en het bedrag van de rit.

  3. 3. De aankomst

  4. Je wordt afgezet op het adres naar keuze.

Realized by means of Brussels UrbIS®©