Actie 'Naar het werk zonder auto'

De actie 'Naar het werk zonder auto' wil duurzame verplaatsingswijzen promoten door de perceptie van automobilisten te veranderen door hen te laten ondervinden wat het is om de auto op vrijwillige basis een weekje thuis te laten.

Concreet krijgen een aantal bedrijven tijdens de Week van Vervoering gratis vervoerbewijzen om de MIVB, de NMBS, De Lijn, TEC en Villo! uit te proberen. Deze vervoerbewijzen worden vervolgens uitgedeeld aan de werknemers die zich ingeschreven hebben en een volledige week een andere verplaatsingswijze dan de auto kunnen testen. Deze bedrijven profiteren daarnaast ook van een korting op bepaalde diensten geleverd door Pro Velo, Cyclo, les Ateliers de la rue Voot, Bike To Work en Taxistop.

Bovendien krijgen alle Brusselse bedrijven die dit vragen, gratis communicatiemateriaal van Brussel Mobiliteit om de actie de nodige luister bij te zetten. 

Principe

Dit jaar krijgen Centre La Clairière, the Boston Consulting Group, l'Université Libre de Bruxelles, de gemeentelijke diensten van Jette, Pfizer, la Cité joyeuse asbl, Engie, ziekenhuis Erasmus, BNP Paribas Fortis, Belfius Bank, Edenred en l'ONS, ORPSS, INAMI, SMALS en ONVA gratis vervoerbewijzen van onze partners.

Welke impact had de actie in 2015?

In 2015 deden opnieuw heel wat bedrijven mee. Maar liefst 132 bedrijven namen deel aan de volledige week van 16 tot 22 september.

Leefmilieu Brussel becijferde het effect van de actie. De resultaten zijn bemoedigend: elke actiedag werd een ton CO2 uitgespaard door automobilisten die een andere vervoerswijze uittestten.

Geïnteresseerd om volgende editie ook aan het avontuur deel te nemen? Dan moet je zeker de volgende getuigenissen lezen:

En in dit filmpje van de editie 2011 getuigt een agent over de voordelen van het naar het werk fietsen:

                        

Balans tussen 2008 en 2015

Het aantal bedrijven dat een vervoerplan uitwerkt en deelneemt aan de actie 'Naar het werk zonder auto' bleef sinds de eerste editie van deze actie steeds toenemen. In 2008 namen 22 bedrijven deel, in 2015 werden niet minder dan 132 participerende bedrijven geteld!

De bedrijven organiseerden allerlei maatregelen om het personeel aan te moedigen om verschillende alternatieve vervoerswijzen uit te proberen: gesloten parkings, ontbijtjes, cadeaucheques, testen van elektrische fietsen, sensibilisatiecampagnes, autodelen, thuiswerken, infostands over duurzame mobiliteit, stands waar je terecht kon voor fietsherstellingen of het testen van je bandenspanning.

In 2015 kreeg ING de prijs omwille van hun dynamisme. Voor een eerste deelname kregen ze maar liefst 150 collega’s warm om deel te nemen aan de 100% Mobility Challenge: elke dag van de Week van de Mobiliteit 60 kilometer met het openbaar vervoer afleggen, 30 met de fiets en 10 te voet. Daarnaast lanceerden ze ook hun poolfietsen om zich te verplaatsen tussen de twee sites in Brussel. Tot slot rijmden ze kunst met duurzame mobiliteit door werknemers fietsenhelmen te laten beplakken met discobalspiegeltjes waarmee ze op autoloze zondag met ING een tour door de hoofdstad gedaan hebben. De helmen vormen nu een kunstwerk dat ophangt in hun gebouw.

Elia won de prijs voor bedrijven die op autonome wijze aan de actie deelnamen. Sinds vele jaren zijn zijn zeer actief op vlak van duurzame mobiliteit. Zo hebben ze een soort interne Facebook waar het Mobility Team zeer actief is. Ze organiseerden een Car Free day waarop 33% van de werknemers de auto thuis lieten, een selfie-wedstrijd, boden mobiele batterijen aan om het werken op het traject met het openbaar vervoer te vergemakkelijken en elke autobestuurder kreeg een flyer aangeboden met daarin een reminder om de rubriek Mobility op het intranet te bezoeken. Een veelzeggend gebaar!

Meer info nodig?

Wil je meer weten over de actie 'Naar het werk zonder auto'?

Contacteer dan Brussel Mobiliteit:

Realized by means of Brussels UrbIS®©